سیزدهمین اجلاس وزرای شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری (RCUWM) تحت پوشش یونسکو در تاریخ 23ام ماه فوریه 2023 برگزار گردید. قبلا، 12 دوره اجلاس شورای حکام به میزبانی تهران، مسقط و دوشنبه برگزار شده بود.

مرکز توسط شورای حکام خود به عنوان بالاترین نهاد تصمیم گیری خود و در بالا ترین سطح هدایت و نظارت می شود. این امر بر اساس موافقت نامه ای که در مجمع عمومی یونسکو تایید شده است، انجام می گیرد. شورای حکام مهمترین نهاد تصمیم گیری مرکز در بالا ترین سطح است که به صورت دوره ای و منظم اجلاس آن برگزار می گردد.

روش ها و ابزار ارتقاء و توسعه همکاری های دو جانبه  و چند جانبه بین کشورها و سازمان های عضو شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری با دقت در سیزدهمین اجلاس شورای حکام مورد بحث قرار گرفت. به علاوه، اعضای شورای حکام در مورد 8 پروپوزال جدید مرکز بحث نموده  و نحوه همکاری های منطقه ای و نقشه راه تقویت کمک و همکاری اعضای شورای حکام بحث نمودند.

اعضای شورای حکام متشکل از وزرای مربوط به آب 18 کشور می باشند که شامل ایران (به عنوان رئیس)، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بنگلادش، مصر، آلمان، هند، عراق، لبنان، عمان، پاکستان، قطر، سری لانکا، سوریه، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان و همچنین نمایندگانی از سازمان های بین المللی مرتبط که شامل یونسکو،آژانس های زیرمجموعه سازمان ملل، بانک های توسعه ای و واحد های حرفه ای برای دوره 2019 تا 2024 می باشند. در سیزدهمین اجلاس شورای حکام وزیر منابع آب عراق، و وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان به صورت حضوری و وزیر حکومت محلی، توسعه روستایی و همکاری های مشترک بنگلادش و آقای ابو عمانی ( دبیر UNESCO-IHP و مدیر گروه علوم آب در UNESCO-HQ) به صورت آنلاین در اجلاس شرکت کرده و سخنرانی خود را ارائه نمودند.

جناب آقای محرابیان (رئیس شورای حکام و وزیر نیرو ایران) ذکر نمودند که مرکز از اعضای شورای حکام خود بهره مند بوده  و همکاری های مثمری در سطح منطقه داشته است. وی به صورت خلاصه چالش های آبی منطقه را معرفی نمود و امکان تحلیل و بررسی این مشکلات از طریق پتانسیل اعضای شورای حکام را میسر خواند.

بدون شک، همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و اعضای شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری مه از فوریه 2002 آغاز شده است و تا الان در قالب ماموریت ها و اهداف مرکز ادامه داشته است، می تواند به عنوان یک مدل موفق در توسعه و ارتقاء همکاری ها در زمینه های آب و دیگر موارد باشد. این همکاری درصدد است تا برای آینده ارتقاء یابد و پایه و اساس مناسب برای تبادل تجربیات در زمینه های چالش های آبی از جمله سیلاب ها، خشکسالی های طولانی مدت و استفده از منابع آب نامتعارف در سطح منطقه باشد.

رئیس شورای حکام ادامه داد: چالش های فعلی و آینده مدیریت آب در جنبه های مختلف می توانند توسط متعادل نمودن تامین و تقاضا و به همراه ملاحظه نمودن موارد زیست محیطی که در اثر رسیدن  به عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی خواهند بود قابل بررسی باشند. وی ضمن دعوت از کشور ها و سازمان های عضو در شورای حکام برای همکاری و مشارکت در فعالیت های مرکز، از آنها خواست تا به منظور پیگیری مباحث مطرح شده در این اجلاس و ارائه گزارش در چهاردهمین اجلاس شورای حکام در سال 2024 یک فرد رابط به مرکز معرفی نمایند.

همچنین، جناب آقای حاج رسولیها، مدیر مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری و مشاور وزیر نیرو آمادگی ایران برای کمک به کشورها در منطقه در خصوص سازگاری با چالش های آب و هوایی و مدیریت آب  از طریق همکاری های منطقه ای توسط استفاده از ظرفیت های اعضای شورای حکام را اعلام کردند.

شایان ذکر است که مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری در پروژه های مربوط به مسائل آبی و با لحاظ الویت های برنامه استراتژیک فاز نهم UNESCO – IHP از طریق ظرفیت سازی، تبادل دانش و پژوهش در سطوح منطقه ای و بین المللی مشارکت می کند.

رویدادهایی در کنار اجلاس برگزار شدند که عبارتند از مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه بین وزرایی که به صورت حضوری شرکت کرده بودند و همچنین روسای سازمان های حاضر در جلسه . به علاوه، بازدید از نمایشگاه آب در برنامه اجلاس قرار گرفته بود.